martes, 29 de marzo de 2016

NIKI DE SAINT PHALLE



BIOGRAFIA


Provocadora com a poques, Niki de Saint Phalle (1930-2000) entre 1930 i 1951, viu a Nova York. Durant uns anys és actriu de teatre i sense haver rebut cap educació artística comença, no obstant açò, a pintar en 1952. Va començar a donar-li forma, al voltant de l'any 1964, a una sèrie de voluptuoses figures femenines d'alegres i virolats colors que més tard es van convertir en el seu sant i senya. Va aprendre a guarir les seues ferides creant, a barallar contra el rol que la societat els va col·locar a les dones, sense preguntar-los si els agradava o no, durant anys i anys. El conjunt de l'obra d'aquesta escultora francesa, ratllada fa mig segle de superficial i ornamental, és en realitat un complex procés de sanació, una catarsi.

Una visita al parc Güell de Gaudí va marcar un punt de no tornada en la vida de Niki de Saint Phalle. Des d'aquest moment, l'artista va entendre que el que desitjava fer era «espais públics» i, a partir d'ací, va començar a sembrar el món d'escultures de prostitutes, deesses, núvies i les seus cèlebres “Nanas”, gegantesques i multicolors figures femenines. La provocació es va convertir en el motor del seu treball i va fregar el seu punt més àlgid quan, en 1966, va instal·lar a Estocolm la figura d'una dona jacent, embarassada, de 29 metres de llarg, a la qual els espectadors podien «accedir» a través de la seua vagina.


OBRES

A mitjan dels anys 60, emprèn la sèrie de les “Nanas”, caricatures pintades i barroques de la condició femenina que remodela constantment. Produïdes en diferents grandàries, algunes són molt grans, com l'existent en “Hanover”, o fins i tot gegantesques, com la instal·lada en la Moderna “Museet de Stockholm” (28 m de longitud, 9 m d'amplària i 6 m d'altura), denominada “Hon” ("Ella" en suec). Aquesta última, model d'escultura transitable, va absorbir 100.000 visitants que van passejar per via vaginal a través de la totalitat del seu ventre, abans de ser destruïda al cap de 3 mesos. A l'interior d'aquesta “meganana” es trobava un bar "de llet", un xicotet cinema, un planetari, un aquari i una galeria d'art omple de falsificacions d'obres mestres modernes.




Les “Nanas” van clausurar aquesta etapa, la més fosca de Niki de Saint Phalle, per a inaugurar una època de llum i d'alegria. La dona va passar a convertir-se en objecte de culte, de desig, voluptuosa, brillant, nines immenses, multicolors i optimistes que van convertir en objecte les ganes de viure.


PÀGINES D'INTERÉS 





No hay comentarios:

Publicar un comentario