BIOGRAFIA
Provocadora com a poques, Niki de Saint Phalle
(1930-2000) entre 1930 i 1951, viu a Nova York. Durant uns anys és actriu de
teatre i sense haver rebut cap educació artística comença, no obstant açò, a
pintar en 1952. Va començar a donar-li forma, al voltant de l'any 1964, a una
sèrie de voluptuoses figures femenines d'alegres i virolats colors que més tard
es van convertir en el seu sant i senya. Va aprendre a guarir les seues ferides
creant, a barallar contra el rol que la societat els va col·locar a les dones,
sense preguntar-los si els agradava o no, durant anys i anys. El conjunt de
l'obra d'aquesta escultora francesa, ratllada fa mig segle de superficial i
ornamental, és en realitat un complex procés de sanació, una catarsi.
Una visita al parc Güell de Gaudí va marcar un
punt de no tornada en la vida de Niki de Saint Phalle. Des d'aquest moment,
l'artista va entendre que el que desitjava fer era «espais públics» i, a partir
d'ací, va començar a sembrar el món d'escultures de prostitutes, deesses,
núvies i les seus cèlebres “Nanas”, gegantesques i multicolors figures
femenines. La provocació es va convertir en el motor del seu treball i va
fregar el seu punt més àlgid quan, en 1966, va instal·lar a Estocolm la figura
d'una dona jacent, embarassada, de 29 metres de llarg, a la qual els
espectadors podien «accedir» a través de la seua vagina.
OBRES
A mitjan dels anys
60, emprèn la sèrie de les “Nanas”, caricatures pintades i barroques de la
condició femenina que remodela constantment. Produïdes en diferents grandàries,
algunes són molt grans, com l'existent en “Hanover”, o fins i tot gegantesques,
com la instal·lada en la Moderna “Museet de Stockholm” (28 m de longitud, 9 m
d'amplària i 6 m d'altura), denominada “Hon” ("Ella" en suec).
Aquesta última, model d'escultura transitable, va absorbir 100.000 visitants
que van passejar per via vaginal a través de la totalitat del seu ventre, abans
de ser destruïda al cap de 3 mesos. A l'interior d'aquesta “meganana” es
trobava un bar "de llet", un xicotet cinema, un planetari, un aquari
i una galeria d'art omple de falsificacions d'obres mestres modernes.
Les “Nanas” van
clausurar aquesta etapa, la més fosca de Niki de Saint Phalle, per a inaugurar
una època de llum i d'alegria. La dona va passar a convertir-se en objecte de
culte, de desig, voluptuosa, brillant, nines immenses, multicolors i optimistes
que van convertir en objecte les ganes de viure.
PÀGINES D'INTERÉS
No hay comentarios:
Publicar un comentario